Radio Rekord onair
Radio Rekord

Rekordowe śniadanie

Ponad 80 przedstawicieli firm, organizacji pozarządowych i gospodarczych, samorządowców, klubów biznesu i klastrów wzięło udział w śniadaniu biznesowym, które Polska Agencja Inwestycji i Handlu zorganizowała w Tarnobrzeskim Parku Przemysłowo-Technologicznym przy współudziale prezydenta Tarnobrzega, Siarki Tarnobrzeg Biznes Klubu, Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - Agencji Rozwoju Przemysłu.

Joanna Lewicka
2024-10-10 18:45
Wszechstronne, międzynarodowe i merytoryczne - takie było śniadanie biznesu, zorganizowane przez PAIH
Rekordowa frekwencja podczas październikowe śniadania biznesu. Fot. W. Dobrowolski

Program spotkania był bardzo wszechstronny. O wsparciu PAIH oraz Regionalnego Biura Handlowego PAIH w Rzeszowie dla lokalnych przedsiębiorców referowała Paulina Janda – Sarnecka z rzeszowskiego oddziału agencji. O tym, dlaczego warto polubić Czechów i z nimi współpracować mówił Honorowy Konsul Republiki Czeskiej w Rzeszowie, Marek Osak. Szanse i możliwości biznesu na Litwie przybliżyła Joanna Mogilnicka, ekspert Zagranicznego Biura Handlu na Litwie. Z kolei możliwości eksportowe na rynku niemieckim przedstawił Łukasz Chrabański, kierownik biura we Frankfurcie (ZBH Niemcy). Z kolei o perspektywach rozwoju biznesu na Węgrzech opowiadał Marcin Karaskiewicz, kierownik Biura ZBH Węgry.

Łukasz Nowak - prezydent Tarnobrzega opowiedział o wsparciu administracji lokalnej oraz instytucji otoczenia biznesu dla przedsiębiorców w regionie. Możliwości inwestycyjne na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Wisłosan przedstawił Norbert Mastalerz, dyrektor Agencji Rozwoju Przemysłu Oddział w Tarnobrzegu. O narzędziach wsparcia przedsiębiorców, oferowanych przez Tarnobrzeską Agencję Rozwoju Regionalnego z kolei mówiła Ewelina Mysłek, wiceprezes TARR S.A., a ofertę Tarnobrzeskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego omówił Aleksander Grabski, dyrektor TPPT. Nie obyło się bez prezentacji działalności Wschodniego Sojuszu Motoryzacyjnego (Ryszard Jania, prezes WSM), przedstawienia oferty Partnerskiego Klubu Biznesu (Dariusz Dziedzic, prezes KS Siarka Tarnobrzeg i Renata Tyniec, koordynator Klubu Biznesu).

Międzynarodowo

Paulina Janda-Sarnecka z Regionalnego Biura Handlowego Agencji w Rzeszowie podkreślała rolę reprezentowanej przez siebie agencji w aspekcie wsparcia przedsiębiorców w zakresie eksportu, inwestycji i promocji polskiej marki. – Cieszy nas rekordowa frekwencja, bo na spotkanie zapisało się ponad 80 uczestników. To dodatkowy atut, bo nasze działania to także sieciowanie: dzięki takim eventom przedsiębiorcy mają możliwość porozmawiania ze sobą, zaczerpnięcia wiedzy ze strony różnych organizacji samorządowych, biznesowych i właśnie pozyskania wsparcia, jak również pomocy z naszej, Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Tarnobrzeskie spotkanie miało międzynarodowy akcent i to wcale nie był przypadek. – Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspiera przede wszystkim polskich przedsiębiorców, jeżeli chodzi o eksport. Pomagamy przedsiębiorcom w pozyskiwaniu jak najlepszych kontaktów z zagranicznymi klientami. Odbywa się to poprzez nasze zagraniczne biura handlowe, ponieważ na całym świecie mamy ich około sześćdziesięciu i tam są pracownicy, którzy starają się łączyć naszego polskiego przedsiębiorcę z klientem docelowym, zagranicznym. Ale nasza misja to nie tylko organizacja spotkań B2B, ale również organizacja różnego rodzaju misji przyjazdowych czy wyjazdowych oraz targów, gdzie mamy swoje stoiska narodowe i przedsiębiorcy mogą bezpłatnie wziąć udział w dedykowanych, wskazanych przez nas wydarzeniach - wyjaśniała P.  Janda-Sarnecka.

Klastrowo

Na spotkaniu obecni byli przedstawiciele klastrów czy klubów biznesu. - To na pewno dla nas wartość dodana, ponieważ mając dostęp do konkretnej organizacji, mamy wyspecjalizowane, wskazane te aspekty, te branże, gdzie przedsiębiorcy wiedzą tak naprawdę czego oczekują, jaka oferta powinna być do nich skierowana. I dzięki temu możemy naszą ofertę szybko i konkretnie dostosować do konkretnej  branży – mówiła P. Janda-Sarnecka.

Przedstawicielem klastra motoryzacyjnego był Ryszard Jania. – Klaster motoryzacyjny od wielu lat uczestniczył w różnych śniadaniach, spotkaniach, konferencjach biznesowych. Wschodni Sojusz Motoryzacyjny będzie obchodził dziesięciolecie istnienia w przyszłym roku i przez ten czas sporo rzeczy się wydarzyło. Startowaliśmy od zera, można powiedzieć, a jesteśmy organizacją prężnie działającą, dużą, zrzeszającą 37 podmiotów, z około 12. miliardami złotych obrotu i około 17. tysiącami ludzi zatrudnionych w tych instytucjach.  Bo to nie tylko firmy, ale instytucje, oprócz firm motoryzacyjnych dołączyły do nas także uczelnie, m.in. Politechnika Rzeszowska, krakowskie AGH, ale też instytucje otoczenia biznesu, małe, średnie i duże firmy, które są częścią dużych korporacji międzynarodowych.

Jaka była idea powstania klastra? – Chcieliśmy zacząć współpracę, myśląc o technologii, o kulturze organizacyjnej, o przekazywaniu najlepszych praktyk. Wiadomo, że przemysł motoryzacyjny jest jedną z wiodących gałęzi, tuż obok lotnictwa i to są też najbardziej innowacyjne branże. Tworzymy krąg firm czy instytucji, ale też sieć szkół zawodowych, bo też patrzymy na rynek z bardzo praktycznego punktu widzenia. Chcemy, żeby kwalifikacje na rynku pracy osób, które wychodzą ze szkół, były jak najbardziej aktualne i adekwatne do zapotrzebowania na rynku pracy. Jesteśmy też częścią dużych organizacji międzynarodowych, europejskich, jako Europejskie Stowarzyszenie Klastrów Automotive (EACN) czy Automotive Skills Alliance - instytucji, które są skoncentrowane właśnie na tym, żeby w Europie tworzyć nowe zawody przyszłości w branży automotive. Podkarpacka Akademia Motoryzacji, innowacyjne szkolnictwo zawodowe to są nasze sztandarowe programy - tłumaczy R. Jania.

Pozarządowo

Gośćmi w tarnobrzeskim parku byli takie przedstawiciele sektora ngo. Co ich przyciągnęło na tego typu spotkanie? - Przyjęłam zaproszenie na to śniadanie biznesowe dlatego, że jako fundacja, która prowadzi działalność gospodarczą, chcemy nawiązać współpracę z przedsiębiorstwami, mikro, małymi, średnimi, ale też dużymi po to, żeby kontynuować ideę partnerstwa publiczno-prywatnego. W ramach tego rodzaju partnerstw można zrealizować bardzo wiele ciekawych przedsięwzięć. Mam tu na myśli, oprócz przedsięwzięć typowo komercyjnych, również przedsięwzięcia z udziałem funduszy zewnętrznych. Fundacja, którą reprezentuję, prężnie działa w zakresie pozyskiwania dotacji zarówno rządowych, ale też unijnych, więc moja obecność tutaj jest prowokowana tym, że po prostu chcę nawiązać współpracę w zakresie pisania i realizacji projektów w porozumieniu z dużymi firmami – mówiła Magdalena Wrońska z Fundacji Ludzie, Umiejętności ,Kultura.

Wśród gości nie zabrakło także sektora hotelowo-turystycznego. Aleksandra Bogucka, kierownik hotelu zamkowego w Baranowie Sandomierskim była obecna na śniadaniu biznesowym razem z Beatą Adamczyk, kierownik ds. gastronomii: - Jest to dla nas bardzo ważne wydarzenie, ponieważ możemy poznać grono tutejszych inwestorów oraz poznać gości z odleglejszych krańców nie tylko naszego kraju. To świetna okazja, by w trakcie przerw kawowych nawiązać nowe relacje, zaprosić w nasze progi, wymienić się opiniami czy tez podyskutować na tematy przedsiębiorczości, zarządzania i rozwoju firm.

Zdaniem prezydenta Tarnobrzega Łukasza Nowaka, spotkanie było okazją do pokazania potencjału lokalnych przedsiębiorców i prezentacji oferty nowych terenów inwestycyjnych miasta Tarnobrzega. Jak podkreślał podczas swojej prezentacji włodarz miasta, wiąże duże nadzieje na rozwój miasta i przedsiębiorczości poprzez pozyskiwanie nowych inwestorów.

Galerię zdjęć z tego wydarzenia można obejrzeć tu:

https://sandomierz.cozadzien.pl/zdjecia/sniadanie-biznesowe-w-tarnobrzeskim-parku-przemyslowo-technologicznym-zdjecia/75733

Rozmowę o działalności m.in. Siarka Tarnobrzeg Biznes Klub posłuchacie tu: https://sandomierz.cozadzien.pl/tarnobrzeg/r-tyniec-kobiety-sa-wszedzie/75717