Radio Rekord onair
Radio Rekord

Przetarg na nowy przebieg krajowej "dziewiątki" ruszył

Jak informuje zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, 60 km będzie liczył nowy odcinek drogi krajowej nr 9 od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4. Ruszył przetarg na prace przygotowawcze dla budowy nowego przebiegu trzech odcinków DK9, które uzupełnią przygotowywane już obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej.

Joanna Lewicka
2024-09-26 15:01
Droga krajowa nr 9 zmieni swój przebieg

Przetarg obejmuje wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Prace podzielono na trzy części, dotyczące odcinków nowej krajówki:  od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 kilometrów),  od obwodnicy Nowej Dęby w Komorowie do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km) oraz od obwodnicy Kolbuszowej w Widełce do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km). 

Zabudowy, zjazdy, wąskie gardła

Krajowa "Dziewiątka" stanowi jedną z dróg krajowych, pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy zwłaszcza dla mieszkańców obszarów zabudowanych. 

Bardzo wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo krajówka ta krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas, jest na niej mnóstwo zjazdów, zarówno publicznych, jak i indywidualnych. Zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę, stąd decyzja o budowie nowego przebiegu "Dziewiątki". Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7 przejmuje DK9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej, do przejścia granicznego ze Słowacją, w Barwinku. Dodatkowo, budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej, do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Według inwestora, realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.

2 ze 100 obwodnicy

Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9, są obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które mają być zrealizowane w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic. Początek obwodnicy Nowej Dęby zlokalizowany jest na istniejącej DK9 przed Jadachami, a jej trasa poprowadzona zostanie po zachodniej stronie Nowej Dęby i Majdanu Królewskiego. Koniec zlokalizowany będzie na DK9, około 700 m przed Komorowem (skrzyżowanie z drogą powiatową relacji Mielec - Potrąba). Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r. Z kolei w przypadku Kolbuszowej, brany pod uwagę jest wariant, w którym początek obwodnicy zlokalizowany jest na terenie gminy Cmolas, a koniec na granicy miejscowości Kupno i Widełka. Zakończenie prac przygotowawczych zaplanowano na IV kwartał 2025 r. 

Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej krajówki będzie liczył ok. 60 km. Termin składania ofert mija 31 października br.