Konferencja Problemy Bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych, obecnie nazywana „Automotive Safety” po raz pierwszy została zorganizowana w Kielcach w roku 1998. Pierwszym przewodniczącym Komitetu Naukowego tej Konferencji, do roku 2008 czyli przez 6 Edycji był prof. Jan Osiecki. Inicjatorem powstania Konferencja był prof. Tomasz Lech Stańczyk, który był Przewodniczącym Komitetu Organizacyjnego a od 7 Konferencji przewodniczy Komitetowi Naukowemu.
Konferencja, która organizowana jest co dwa lata, przez 26 lat i 14 edycji ewaluowała. Od roku 2014 ma status konferencji międzynarodowej, organizowanej wraz z Uniwersytetem w Żylinie na Słowacji – Wydziałem Prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, Katedry cestnej a mestskej doprawy. W ramach tej współpracy już 3 konferencje w latach 9, 11 i 13 - 2014, 218, 2022 odbyły się na Słowacji.
Wśród innych organizatorów poprzednich edycji można wymienić:
Instytut Pojazdów Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej
Stowarzyszenie Rzeczoznawstwa Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego,
Zespół Motoryzacji, Sekcji Technicznych Środków Transportu, Komitetu Transportu PAN.
Obecnie głównymi organizatorami konferencji oprócz dwóch wymienionych wcześniej - Politechniki Świętokrzyskiej i Uniwersytetu w Żylinie są :
- Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej,
- Sieć Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji.
Tematyk konferencji nadąża za zmieniającymi się wyzwaniami w zakresie techniki samochodowej. Obecnie tematyka konferencji obejmuje wiele ważnych zagadnień takich jak:
- diagnostyka samochodów,
- projektowanie i rozwój układów hamulcowych samochodów,
- modelowanie i testowanie dynamiki pojazdów,
- rekonstrukcja wypadków drogowych,
- bezpieczeństwo bierne i czynne samochodów,
- bezpieczeństwo w transporcie,
- zagadnienia bezpieczeństwa pojazdów elektrycznych i hybrydowych,
- inteligentne systemy infrastruktury drogowej.
Obecna, 14 edycja jest rekordowa pod względem liczby uczestników i liczby prezentowanych referatów. Do prezentacji przewidziano 89 referatów w 8 sesjach, w tym 24 głoszone przez gości z zagranicy. Na konferencji gościć będziemy ponad 130 badaczy reprezentujących różne uczelnie techniczne i instytuty badawcze z Polski , Czech, Słowacji i Niemiec.
Konferencja Automotive Safety jest to jedna z nielicznych konferencji jaka wciąż w Polsce jest organizowana w tematyce zakresie szeroko rozumianej motoryzacji. Zmienia się struktura gości, którzy od jutra prezentować będą swoje osiągnięcia naukowe. W organizacji konferencji od 10 lat współpracujemy z Kieleckim Towarzystwem Naukowym. Obecna edycja konferencji została dofinansowana kwotą 84 tys. zł ze środków budżetu państwa z programu „Doskonała Nauka II” przez Ministerstwo Nauki i Edukacji – obecnie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
W konferencji wezmą udział przedstawiciele:
Uczelni:
Cracow University of Technology, Poland
Kielce University of Technology, Poland
Lodz University of Technology, Poland
Lublin University of Technology, Poland
Maritime University of Szczecin, Poland
Military University of Technology, Poland
Opole University of Technology, Poland
Poznan University of Technology, Poland
State University of Applied Sciences in Nowy Sącz, Poland
Technische Hochschule Ingolstadt, Germany
University of Bielsko-Biała, Poland
University of Zilina, Slovakia
VŠB Technical University of Ostrava, Czech Republic
Warsaw University of Technology, Poland
Wrocław University of Science and Technology, Poland
WSEI University, Lublin, Poland
Instytutów badawczych:
Institute of Forensic Research in Kraków, Poland
Motor Transport Institute, Warsaw, Poland
The Lukasiewicz – Automotive Industry Institute, Poland
Centrum Szkolenia Policji, Poland
ESI,
Humanetics Group,
Nexteer Automotive Poland Sp. z o. o.
SIMCREATEC, Poland
Sponsorzy
AVIONAUT, Ł. Karwala sp. k., Poland
CYBID sp. z o.o. sp. k., Poland
EC Engineering sp. z o.o.
ECTS, Poland
ForcePol sp. z o.o., Poland
Globtrak Polska sp. z o.o., Poland
MESco sp. z o.o., Poland