W taki właśnie sposób ofiarą oszustów padła 75-letnia mieszkanka gminy Wojciechowice tracąc 21 000 złotych. Policja apeluje zatem o czujność i każdorazową weryfikację osób korespondujących z nami i proszących o przekazywanie jakichkolwiek danych.
Przestępcy działają bez żadnych skrupułów, pozbawieni wyrzutów sumienia często przejmują oszczędności życia swoich ofiar. Cel jest jeden - łatwo się wzbogacić.
W minioną sobotę, 9 listopada, do Komendy Powiatowej Policji w Opatowie zgłosiła się 75-letnia mieszkanka gminy Wojciechowice. Z informacji przekazanych przez zgłaszającą wynikało, że padła ofiarą oszustwa. Dzień wcześniej z kobietą miała się skontaktować rzekoma koleżanka prosząc ją o numer telefonu.
Euforia 75-latki była tym większa, że koleżanka poinformowała ją o wygranej w kwocie 4 000 zł, którą chce się podzielić. Następnie osoba podająca się za koleżankę instruowała zgłaszającą co ma zrobić aby pieniądze znalazły się na jej koncie. W tym celu 75-latka udostępniła dane swojej karty bankomatowej oraz autoryzowała transakcje. W konsekwencji konto seniorki zamiast wzrosnąć uszczupliło się o kwotę 21 000 złotych.
Pamiętajmy, że cyberprzestępcy wykorzystują naturalną wrażliwość osób, działają z zaskoczenia i zwykle pod presją czasu. Weryfikujmy zatem otrzymywane wiadomości oraz swoich rozmówców zanim przekażemy im jakiekolwiek dane.
Pozostańmy czujni i nie dajmy się oszukać:
Nigdy nie podawajmy haseł do swojego konta bankowego lub numerów karty kredytowej.
Stosujmy dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych. Wówczas o wiele trudniej przejąć jest nasze konto, zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms.
Zawsze potwierdzajmy tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory. Najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
Zawsze sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie.
Źródło: KPP w Opatowie