W spotkaniu uczestniczył minister infrastruktury i przewodniczący KRBRD, Dariusz Klimczak. – Dostrzegamy zjawisko rosnącej popularności hulajnóg wśród dzieci i młodzieży. Nie możemy pozostać wobec tego obojętni. Prawo musi nadążać za rzeczywistością, dlatego zdecydowaliśmy o obowiązku stosowania kasków ochronnych do 16. roku życia – zaznaczył minister.
Jak podkreślają eksperci, urazy głowy to najczęstsze obrażenia odniesione w wypadkach z udziałem hulajnóg elektrycznych – stanowią nawet jedną trzecią wszystkich przypadków. Tymczasem noszenie kasku może zmniejszyć ryzyko takich urazów aż o 44 procent.
Choć w Polsce dotychczas nie istniał obowiązek jazdy w kasku, rozwiązania tego typu funkcjonują już w wielu krajach Unii Europejskiej. – Przyjrzeliśmy się zagranicznym przepisom i ich skuteczności. Polska potrzebuje własnego, dobrze przemyślanego prawa, które będzie skutecznie chronić nasze dzieci – dodał Klimczak.
Minister zapowiedział, że resort infrastruktury będzie dążył do jak najszybszego wprowadzenia nowych przepisów. Obowiązek noszenia kasku ma zostać zapisany w procedowanej nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nowe regulacje mają objąć wszystkich użytkowników rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego do 16. roku życia.
Nowe prawo wpisuje się w szerszy plan rządu dotyczący edukacji i zwiększania bezpieczeństwa w ruchu drogowym – szczególnie wśród najmłodszych uczestników.