Trasa od S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4, na potrzeby prac przygotowawczych została podzielona na trzy odcinki. Na pierwszy, od S74 do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km) wpłynęło 10 ofert. Budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakładał 7,578 mln zł, najtańsza oferta opiewa na 6,088 mln zł, a w budżecie mieści się jeszcze druga propozycja o wartości 7,366 mln zł.
Drugi odcinek, od obwodnicy Nowej Dęby rozpoczynającej się w Komorowie do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km) chce projektować 11 firm. GDDKiA przygotowała 4,546 mln zł, najtańszy oferent proponuje 3,682 mln zł, a drugi, który mieści się w budżecie to kwota 3,899 mln zł. Pozostałe oferty przekraczają kwotę GDDKiA. Trzeci fragment to trasa pomiędzy obwodnicą Kolbuszowej w miejscowości Widełka a węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km). W tym przypadku budżet GDDKiA wynosi 5,960 mln zł, a w cenie zmieściło się aż 5 ofert (kolejno za: 4,474 mln zł, 5,227 mln zł, 5,327 mln zł, 5,494 mln zł i 5,658 mln zł). Wybrany wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia analiz ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych, co pozwoli wyznaczyć optymalny przebieg trasy. Wstępnie ustalone zostaną także rozwiązania projektowe planowanej drogi i sposoby jej połączenia z sąsiednimi odcinkami krajówki. Poza tymi odcinkami, w tym samym ciągu drogowym budowane będą także obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Droga krajowa nr 9 to jedna z głównych dróg Podkarpacia prowadząca ruch na kierunku północ – południe, m.in. w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Obecnie droga przebiega przez tereny zabudowane, a odbywający się nią ruch tranzytowy jest uciążliwy dla mieszkańców.
Na najbardziej ruchliwym odcinku „Dziewiątki”, między Kolbuszową a węzłem na A4, dobowe natężenie ruchu sięga od 13 do 33 tys. pojazdów na dobę.