Podczas spotkania w Sokolnikach obecni byli przedstawiciele Sandomierza i powiatu, samorządowcy z Podkarpacia, wicewojewoda podkarpacki oraz przedstawiciele GDDKiA i RDOŚ. Inwestycja ma charakter ponadregionalny i wymaga współpracy po obu stronach Wisły.
Harmonogram inwestycji zakłada kilka etapów rozłożonych na kolejne lata:
-
2026–2027 r. – przygotowanie koncepcji programowej i badania geologiczne: W pierwszej kolejności zostaną przeprowadzone szczegółowe analizy terenu, badania geologiczne oraz opracowanie koncepcji programowej. To etap kluczowy dla wyboru ostatecznego przebiegu drogi i przygotowania jej do dalszych decyzji administracyjnych.
-
Przełom 2027/2028 r. – ZOPI (Założenia Programowo-Przestrzenne Inwestycji): Po zakończeniu analiz i badań, eksperci przygotują dokument ZOPI, który szczegółowo określi parametry drogi, przebieg, a także przewidywane rozwiązania inżynieryjne i środowiskowe.
-
Początek 2028 r. – PFU (Projekt Funkcjonalno-Użytkowy): W tym okresie powstanie szczegółowy projekt funkcjonalno-użytkowy, który określi techniczne rozwiązania drogi, jej przekroje, węzły komunikacyjne oraz planowane obiekty inżynierskie.
-
2028 r. – przetarg w formule „projektuj i buduj”: Po przygotowaniu dokumentacji przystąpi się do wyboru wykonawcy, który odpowiada zarówno za projekt, jak i realizację inwestycji.
-
Pierwszy kwartał 2029 r. – podpisanie umów z wykonawcami: Wybrani wykonawcy przystąpią do podpisania umów i rozpoczną przygotowania do budowy.
-
Drugi kwartał 2030 r. – uzyskanie ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej): To kluczowy moment administracyjny, pozwalający na rozpoczęcie faktycznej budowy drogi.
-
Około trzeci kwartał 2032 r. – zakończenie robót: Planowany termin oddania drogi do użytku, po którym kierowcy będą mogli korzystać z nowego odcinka dwujezdniowej S74, znacząco poprawiającego mobilność i bezpieczeństwo w regionie.