Radio Rekord onair
Radio Rekord

Dzień Bezpieczeństwa Pacjenta

Pomarańczowe balony, roll-up, a wieczorem także ratusz podświetlony na pomarańczowo - sandomierska lecznica włączyła się w obchody Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta.

Joanna Lewicka
2024-09-17 11:09
Sandomierski szpital zachęca do diagnostyki i ankiet
Tablety zlokalizowane m.in. na oddziale dziecięcym pozwalają pacjentom wypełniać opinie na temat funkcjonowania placówki. Fot. J. Lewicka
16 Zdjęć

Obchody Światowego Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta są okazją do podniesienia świadomości społecznej i wspierania współpracy między pacjentami, pracownikami służby zdrowia i liderami opieki zdrowotnej w celu poprawy bezpieczeństwa pacjentów. W tym roku temat przewodni wydarzenia „Poprawa diagnostyki dla bezpieczeństwa pacjentów” pod hasłem „Postaw właściwą diagnozę, niech będzie bezpieczna!” podkreśla kluczowe znaczenie prawidłowej i terminowej diagnozy dla zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i poprawy wyników zdrowotnych. 

- Stawiamy na jak najszerszy dostęp do właściwej diagnostyki na każdym polu, a poprzez nasze działania zachęcamy pacjentów do badań profilaktycznych. Dajemy także możliwość bezpłatnych badań profilaktycznych w zakresie cytologii, mammografii, ale także kolonoskopii w znieczuleniu - mówił Marek Tombarkiewicz, dyrektor Szpitala Specjalistycznego Ducha Świętego w Sandomierzu, podczas specjalnie zorganizowanej konferencji: - Nasz szpital bierze udział zawsze w różnego rodzaju białych sobotach, piknikach zdrowotnych, które są organizowane na terenie powiatu, więc nasze zaangażowanie od kilku lat jest dobrze widoczne. Jest to dla nas bardzo ważne: z jednej strony jest to pewien symbol aktywności szpitala w działaniach profilaktycznych na rzecz podnoszenia bezpieczeństwa pacjenta, z drugiej strony: chcemy pokazać to, co się dzieje wewnątrz. Pacjenci, zgodnie z ustawą o jakości, mają możliwość przekazywania swoich opinii na temat funkcjonowania szpitala poprzez wypełnianie ankiet nt. działania szpitala. Umożliwiliśmy także dostęp do tabletów, które są na oddziałach i także w ten sposób pacjenci mogą swoje opinie wyrażać, a wszystkie one trafiają do naszego Centrum Monitorowania Jakości. Wszystko to służy poprawie naszego funkcjonowania, bierzemy pod uwagę opinię pacjentów, to, co oni sądzą o wszelkich aspektach funkcjonowania naszego szpitala i staramy się wdrażać ulepszenia.

Zwolnijcie, pomyślcie...

Starosta powiatu sandomierskiego Marcin Piwnik zwrócił się do wszystkich z apelem: - Szanowni Państwo, na co dzień pędzimy, ciężko pracujemy, jesteśmy zabiegani i nie zwracamy uwagi na to, co jest dla nas najważniejsze, czyli na nasze zdrowie. Taki dzień jak dziś jest również po to, aby przekazać Państwu, że ten szpital i miejsc jemu podobnych w Polsce jest bardzo wiele i są one po to, aby świadczyć usługi dla Państwa. Zwolnijcie, pomyślcie o sobie, pomyślcie o tym, że zdrowie jest najważniejsze i badajcie się, bo tak jak wspomniał Pan Dyrektor, dzień dzisiejszy jest po to, aby przypomnieć, że najważniejsza jest diagnostyka, która również zapewnia nasze bezpieczeństwo.

Naczelna pielęgniarka szpitala Krystyna Karnas poinformowała, że na dzień wczorajszy spłynęło ponad 309 ankiet od pacjentów ze wszystkich oddziałów. - Ankiety analizujemy codziennie. Jest to dla nas istotne dlatego że jeżeli są jakieś uwagi, to staramy się jak najszybciej reagować i udoskonalić to wszystko, co wymaga poprawy, żeby pacjent czuł się u nas bezpiecznie i komfortowo. Pracujemy nad tym wszyscy, począwszy od pań salowych, pielęgniarek, położnych, lekarzy, aż po pracowników administracji, by nasi pacjenci będą się czuć bezpiecznie i komfortowo. Żeby tym chętniej przychodzili do nas badać się, bo badania profilaktyczne są bardzo istotne.

Skarg - jak najmniej

Alina Studnicka, pełnomocnik ds. praw pacjenta jest jedną z głównych osób, na bieżąco monitorującą i analizującą ankiety, ale też skargi pacjentów: - Staramy się jak najbardziej, żeby pacjenci byli zadowoleni i widzimy, że w znakomitej większości są, chwaląc na przykład zaangażowanie personelu, opiekę pielęgniarską czy lekarską. Owszem, zdarzają się też skargi, na przykład na żywienie, czasem na czystość w salach bądź brak klimatyzacji w czasie upałów. Staramy się usunąć wszystkie te niedogodności, które pacjenci zgłaszają, jak też stawiamy na dobrą komunikację z pacjentem. Bo tutaj też jest istotna kwestia, żeby ta komunikację poprawiać, z pacjentem rozmawiać, żeby ci pacjenci czuli się tacy zaopiekowani.

Jak dodaje pani Alina, dobra komunikacja i codzienne reagowanie na niedogodności wpływa także na zmniejszoną liczbę skarg.

W ramach obchodów Dnia Bezpieczeństwa Pacjenta, szpital jest udekorowany pomarańczowymi balonami, a w godz. 19-22 sandomierski ratusz będzie podświetlony na pomarańczowo.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16