- Dofinansowanie mogą uzyskać nowe linie komunikacyjne, które zostały utworzone po wejściu w życie ustawy, czyli po 18 lipca 2019 roku - informuje Teresa Kubas-Hul, wojewoda podkarpacki. - Ponadto można starać się o dofinansowanie na linie komunikacyjne, które nie funkcjonowały na 3 miesiące przed wejściem w życie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dofinansowaniu natomiast nie podlega komunikacja miejska.
Kwota dopłaty do 1 wozokilometra wynosi nie więcej niż 3 złote. Organizator musi zapewnić co najmniej 10 procent wkładu własnego ceny usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Może złożyć jeden wniosek na dowolną liczbę nowych linii. Dopuszczalne jest składanie wniosków rocznych, bądź wieloletnich na okres nie dłuższy niż 10 lat.
Dopłaty będą przyznawane wg kolejności: gminy, związki międzygminne, związki powiatowo- gminne, powiaty, związki powiatów i województwo. Ocena merytoryczna wniosków zostanie przeprowadzona w oparciu o następujące kryteria: powierzchnia obszaru i liczba mieszkańców obszaru właściwości organizatora, łączna liczba linii komunikacyjnych objętych wnioskiem, długość linii komunikacyjnych, liczba zatrzymań autobusu na przystankach, realizacja potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wskaźnik dochodów podatkowych dla samorządu będącego organizatorem oraz zapewnienie dostępności terenów objętych przedsięwzięciami infrastrukturalnymi.
- Promowane będą samorządy o najmniejszej gęstości zaludnienia, o najniższym wskaźniku dochodów podatkowych oraz te, które utworzą najwięcej połączeń, a linie będą najdłuższe, o największej liczbie zatrzymań na poszczególnych przystankach - dodaje wojewoda podkarpacki. - Program z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
W 2024 roku dzięki dotacjom na terenie Podkarpacia udało się utworzyć 378 nowych linii, najwięcej w powiecie stalowowolskim (84).